Genaaid door de NS
Niet het treinpersoneel naait je, maar het kabinet (en laten we Wouter Koolmees niet vergeten) 🚆✊🏽
Na anderhalve week van stakingen onderhandelen de FNV en spoorvakbond VVMC vandaag met de NS over een eerlijk CAO. Tenzij ze er vandaag uitkomen (wat dankzij de NS onwaarschijnlijk is) zal dinsdag opnieuw een groot deel van het treinverkeer worden platgelegd.
Na de nieuwskoppen van het afgelopen zou je bijna gaan denken dat het treinpersoneel dit doet om de reiziger te naaien. Zo kopte de NOS ‘Reizigers 'weer de sjaak', eist NS-personeel te veel loon?’ en stelde de Volkskrant de nogal suggestieve vraag of de treinmedewerkers ‘slechtbetaald of hebzuchtig’ zijn. Ook “Reizigersvereniging Rover” deed een duit in het zakje en gaf aan te balen van de stakingen en een deel van de stakers te willen verplichten om te werken. De solidariteit is ver te zoeken zullen we maar zeggen.
De NS-medewerkers staken omdat ze een eerlijk inkomen willen. Ze willen niet alleen gecomponseerd worden voor stijgende prijzen (wat altijd de ondergrens zou moeten zijn), maar er daadwerkelijk wat op vooruit gaan.
Krijgt het treinpersoneel dan zo slecht betaald? Dat verschilt nogal hoelang je in dienst bent, maar in vergelijking met andere sectoren niet. Dit is echter geen argument tégen loonsverhoging voor NS-medewerkers, maar vooral vóór loonsverhoging in andere sectoren. Een beter CAO op het spoor, waar relatief makkelijk actie te voeren is, kan hieraan bijdragen. Bovendien is werken op de trein zwaar, en krijgen NS-medewerkers vaak te maken met agressie.
Het idee dat het personeel staakt uit hebzucht of om de reiziger te pakken is absurd. Ze doet dit omdat het de enige manier is om serieuze druk uit te oefenen op hun bazen bij de NS. Dat dit nodig is bewijst de NS door zelfs na dagen van acties slechts een minimale loonsverhoging van 3,25 procent voor te stellen (de bonden eisen 7/8 procent). Wouter Koolmees, de neoliberale eindbaas van de NS verdient ondertussen 458.782 euro per jaar én krijjgt een bonus van 20.000 euro. Dit betekent dat er voor elk uur dat hij vandaag met zijn medewerkers onderhandelt meer dan 230 euro op zijn rekening wordt bijgeschreven, ruim veertien keer zoveel als een beginnende machinist of conducteur. Misschien kan de Volkskrant een artikel over schrijven over de ‘vraag’ of hij hebzuchtig is. #DeManVanEenHalfMiljoen
Goed openbaar vervoer is cruciaal in een drukbevolkt land als Nederland, en door de planetaire crisis alleen maar belangrijker geworden. Dit vraagt om goed personeel en dit kost geld. Net als het geld kost om het OV betaalbaar (of zelfs gratis!) te maken. In plaats van te investeren in het OV heeft het huidige kabinet hier echter honderden miljoenen op bezuinigd en worden de treinkaartjes in januari bovendien nog eens twaalf procent duurder. De politiek (en de NS) naaien ons. Niet het stakende personeel. Betaalbaar OV en een eerlijke beloning moeten en kunnen naast elkaar bestaan!